09/07/2024

De nieuwe generatie technici enthousiasmeren met een game

Onlangs tekende De Ontdekfabriek een convenant als Partner in Education bij Fontys ICT. Een stichting die zich richt zich op het enthousiasmeren van kinderen en jongeren voor creativiteit, techniek en innovatie. Voor dit initiatief werkten studenten van Fontys ICT aan een project, genaamd Warehouse Surfers, waarmee zij een game ontwikkelden die jonge kinderen op een interactieve en speelse manier kennis laat maken met technische concepten.

Warehouse Surfers is ontworpen als een avontuurlijke ontdekkingstocht door een virtueel magazijn. In de game navigeren spelers een kist door verschillende onderdelen van het magazijn, waarbij ze diverse technische uitdagingen en obstakels tegenkomen. Daniël Klaver, een van de studenten van de projectgroep, vertelt: “Het doel is om kinderen op een speelse manier te laten experimenteren met techniek en hen tegelijkertijd te leren over logistieke processen en probleemoplossing. We zijn erg trots op het resultaat waarbij wij van scratch af aan de game hebben bedacht, ontworpen, ontwikkeld én gekoppeld aan een Wii Balance Board voor de interactie. Daarnaast ligt er nu een mooie basis voor het volgende studententeam, want het spel is nog niet uitontwikkeld.”

De Ontdekfabriek is enthousiast over het resultaat. Hugo Vrijdag, een van de oprichters, vertelt: “In een kleine zes weken hebben de studenten intensief gewerkt aan het ontwikkelen van de basis van de game. Het project begon met een schets en een conceptidee vanuit ons. Daarna werd dit idee verder uitgewerkt en omgezet in een interactieve omgeving.”

Igino van Haandel, vormgever en ontwerper bij De Ontdekfabriek, vult aan: “Dankzij storytelling geven we kinderen een verhaal waarbij zij vervolgens zelf moeten nadenken over oplossingen binnen de context van dat verhaal. Dit leidt tot praktische opdrachten, zoals het ontwerpen van een brug of een vliegmachine. Door deze aanpak leren kinderen spelenderwijs over technische principes en worden ze gestimuleerd om creatief en oplossingsgericht te denken. Dit alles zien we dan ook duidelijk terug in de game van de studenten.”

Daniël vervolgt: “Wat ontzettend leerzaam was, was dat we op locatie aan ons project mochten werken. Hier kwamen we rechtstreeks in contact met de gebruiker; de kinderen zelf. We lieten hen de game proberen en hebben ze geobserveerd tijdens het gamen. Achteraf hebben we waardevolle input gekregen waarmee we de game weer konden verbeteren. We vonden het ook erg mooi om hen op deze manier te kunnen enthousiasmeren voor het vakgebied ICT.”

Partner in Education

De Ontdekfabriek is aangesloten als Partner in Education bij Fontys ICT. Niek Schmitz, partner coördinator bij Fontys ICT is dan ook erg blij met dit partnerschap: “Onze studenten werken aan échte opdrachten voor échte bedrijven. De wisselwerking staat hierbij centraal: studenten leren van bedrijven en vice versa. Dat onze studenten vervolgens tijdens de projecten óók nog de functie van rolmodel richting kinderen kunnen vervullen is de kers op de taart. Het stimuleert de betrokkenheid en motivatie ontzettend.”

Hugo: “Dit partnerschap is van groot belang. Ons logo, bestaande uit twee tandwielen met daarin spelende figuren, symboliseert de samenwerking tussen mensen met een technische achtergrond en jonge kinderen. Studenten van Fontys ICT spelen een cruciale rol als rolmodellen en inspirators voor de kinderen. En andersom helpen de studenten, die wij zien als de technici van de toekomst, ons aan nieuwe inzichten en ideeën. Samen werken we aan een toekomst waarin techniek toegankelijk en boeiend is voor iedereen.” Deze visie sluit perfect aan bij waar Fontys ICT mee bezig is. Niek legt uit: “Wij leveren uiteindelijk de nieuwe generatie ICT’ers af. Het is mooi dat we elkaar op deze manier aanvullen en versterken.”

Over De Ontdekfabriek

De activiteiten in De Ontdekfabriek zijn gebaseerd op het concept De Uitvinders. Dit concept staat voor Onderzoekend, Ontdekkend én Ondernemend leren, werken aan 21st Century Skills en past binnen 9 kerndoelen voor Primair Onderwijs. De Ontdekfabriek richt zich voornamelijk op kinderen van 4 tot 16 jaar, maar de activiteiten en avonturen zijn breed toegankelijk voor iedereen. “Iedereen kan bij De Ontdekfabriek terecht om de magie van techniek te ontdekken”, aldus Hugo.

Foto: De studenten en Igino met het resultaat van het Warehouse Surfers project